DIŞ GEBELİK

• Gebeliğin rahim içi dışında başka bir bölgeye yerleşmesidir.

• İlk üç ay içindeki anne ölümlerinin en önemli sebebidir. Bunun nedeni gebeliğin büyümesine içinde bulunduğu yapının-çoğunlukla tüpler-adapte olamaması ve duvarın yırtılmasına bağlı karın içi kanamadır.

• Ayrıca kadının daha sonraki doğurganlık potansiyelini de etkiler.

• Son 40 yılda yaklaşık 4-6 kat artışla %1.5-2 oranına ulaşmıştır.

• Hastaların önemli bir kısmında olmasa da başlıca risk faktörleri şunlardır:
      - Geçirilmiş rahim-yumurtalık iltihabi hastalıkları(PID)
      - Önceki dış gebelik öyküsü
      - Daha önce tüpleri ve yumurtalıkları ilgilendiren ameliyat
      - Yardımcı Üreme teknikleri ile gebe kalmak
      - İleri yaş
      - Rahim içi Araç (Spiral) Kullanımı
    Sigara

• En sık %98-99 oranında tüplerde görülür. Nadir olarak yumurtalıkta, karın zarında ve rahim ağzında da görülebilir.

• Adet gecikmesi, karın ağrısı, vaginal kanama ve iç kanamaya bağlı tansiyon düşüklüğü ve bayılma en sık görülen bulgulardır.

• Tanıda; öykü, muayene, ultrasonografi ve hormon testleri yardımıyla koyulur.

• Hastanın klinik durumu, gebeliğin boyutu ve gebelik hormon değerlerine göre ilaç tedavisi veya cerrahi tedavi seçilebilir. Cerrahi laparoskopik olarak tüpün boşaltılması ve kanama kontrolü ya da o tüpün tamamen alınması olabilir.

• ÖNEMLİ NOT: Gebelik ihtimalini lütfen doktorunuzla paylaşın. Eksik tanıdaki en önemli sebeplerin başında hastanın gebelik ihtimalini kesin bir dille reddetmesi ve gebelik testinin iptal edilmesidir.

Dış Gebelik: Service