İNFERTİLİTE TEDAVİSİNDE TEMEL PRENSİPLER VE YÖNTEMLER

• Ovulasyon İndüksiyonu: Kadın kaynaklı en sık görülen problem ovulasyon olmaması veya seyrek olmasıdır. Polikisti
    Over Sendromu en sık görülen sebeptir. Klomifen Sitrat veya Letrozole ile bu hastaların önemli bir kısmında ovulasyon ve takiben gebelik elde edilebilir. Bu ilaçlarla ovulasyon sağlanamazsa veya hastanın FSH, LH hormonları yetersizse, Gonadotropin tedavisi yapılabilir. Bu tedaviler sırasında hasta ultranografi ile takip edilir. Dominant folikül 18-20 mm çapına ulaştıktan sonraki günlerde cinsel beraberlikle gebelik beklenir. Alternatif olarak, 18-20 mm boyutu görüldüğünde ovulasyon sağlamak için hCG enjeksiyonu yapılır ve cinsel beraberlik bu enjeksiyondan 36 saat sonrasında tavsiye edilir. Ovulasyon olup olmadığı 1 hafta sonra kanda Progesteron hormon seviyesi ile takip edilir.

• Aşılama (İntrauterin İnseminasyon – IUI)Açıklanamayan infertilite ve sperm analizindeki hafif, özellikle de hareket problemi olan çiftlerde yapılabilir. Yumurtalıklar KOS ile hazırlanır. Bunun için tercihen ilk olarak Klomifen veya Letrozole kullanılır. Amaç 2-3 tane folikül gelişimini sağlamaktır. Bu ilaçlar yeterli gelmezse tedaviye Gonadotropin eklenebilir. Önde giden folikül(ler) 18-20 mm çapına geldiğinde hCG ile ovulasyon tetiklenir ve 36 saat sonra işlem planlanır. Erkekten sperm analizinde olduğu gibi örnek vermesi istenir.Alınan örnekteki daha hareketli olan sperm hücreleri ayrılır. Hedef, 5-10 milyon arası hareketli sperm içeren bir örnek hazırlamaktır. Bu örnek ince bir kateter yardımıyla rahim içine yavaş bir şekilde bırakılır. Amaç daha hareketli olan sperm hücrelerinin yumurtaya en yakın yere bırakılmasıdır. İnfertil çiftin bütün özellikleri dikkate alınarak aşılama yapılıp yapılmayacağına ve kaç defa yapılacağına karar verilmelidir. Açıklanamayan infertilitede deneme başına gebelik oranı %10-15 civarındadır.

İnfertilite Tedavisinde Temel Prensipler ve Yöntemler: Service