DOĞUM KONTROL HAPI

• Dünyada 1960 lı yılların ortasından itibaren yaygın olarak kullanılmaya başlandı.

• Östrojen ve progesteron hormonları içerir.

• Zamanla iki ana önemli gelişme oldu ve bu durum ilaca bağlı komplikasyon ve yan etkileri önemli ölçüde azalttı.
       - Östrojen miktarının azaltılması
       - Yeni jenerasyon progesteronların bulunması

• Piyasadaki ilaçların çoğu 21 gün aktif madde ve 7 gün plasebo içerir. Bir ürün 24+4 şeklindedir.

• İlaç adetin birinci günü başlanır ve 28 günlük kutu bitince yeni kutuya geçilir. Genellikle 21 günlük aktif tablet sonrası 3-4 gün içinde kanama başlar

• Düzenli kullanıldığında koruyuculuk oranı %99 civarındadır. Unutulan alımlar istenmeyen gebelik oranını arttırır.Bir tablet almak unutulursa ilk hatırlandığında alınmalı ve ertesi gün normal dozda devam edilmeli. Eğer ertesi akşam hatırlanırsa iki adet birden içilmeli. İki ve daha fazla tablet alımı unutulursa bir sonraki kutuya kadar ek bir korunma yöntemi de kullanılmalı ve kutu bitecek şekilde devam edilmelidir.

• Gebeliği önleme dışındaki avantajlar
     -  Düzenli adet görmek
     -  Daha az veya hiç ağrısız adet görmek
     -  Kanama miktarını azalttığı için anemi riskini düşürmek
     -  Hafta sonları ve tatil programı için adet dönemini manipüle edebilmek
    - Yumurtalık kisti, selim meme hastalıkları ve rahim-yumurtalık iltihaplanması, dış gebelik ihtimallerini   azaltması
    -  Tüylenmede azalma
    -  Uzun dönemde rahim ve yumurtalık kanseri riskinde azalma

• Yan etkiler: Öncelikle belirtmek gerekirki doğum kontrol hapları cinsel yolla bulaşan hastalıklara karşı koruma sağlamazlar.Bunun yanında her gün kullanım gerektirmesi en büyük dezavantajlardan birirdir. Yeni geliştirilen ilaçlar ve azaltılan dozlar sayesinde azalsa da bazı yan etkileri görmek mümkündür. En sık görülenler
     - Bulantı
     - Başağrısı
     - Meme hassayeti
     - Adet görmeme
     - Hafif kilo artışı

• KİMLER KULLANMAMALI:

1. Arterial veya venöz tromboemboli(pıhtılaşmaya bağlı damar tıkanıklığı)

2. Aktif karaciğer hastalığı

3. Ösrtojen ilişkili meme ve genital sistem kanserleri

4. Damar komplikasyonları olan Şeker hastaları

5. 35 yaş üzeri sigara tiryakileri

6. Gebeler

7. Emzirme

8. Tanısı koyulmamış adet kanaması bozuklukları

9. Migren

10. Kontrol altında olmayan hipertansiyon

• KANSER İLİŞKİSİ: Yapılan çalışmaların sonucunda halen veya yakın zamanda ilaç kullananlarda meme kanseri riski az da olsa daha armış bulunmuştur. Bu risk artışının sebebi tam olarak bilinmememkle birlikte hap kullananların meme kontrolünü daha sık yaptırmaları öne sürülen açıklamalardan biridir. Bu risk hap kullanımından 10 yıl sonraki dönemde normale döner. Yine rahim ağzı kanseriyle ilgili bildirilen hafif risk artışı ilaçtan mı yoksa korunma gereği nedeniyle daha erken yaşta cinsel beraberlik ve birden fazla partnere bağlı HPV enfeksiyon nedeniylemidir tam açıklığa kavuşmuş bir konu değildir.

Doğum Kontrol Hapı: Service