ENDOMETRİOZ

• Rahim içini döşeyen endometrium tabakasının rahim dışında yerleşmesine denir. Kadın nüfusunun yaklaşık %10’unda, infertil (kısırlık) kadın grubunun %20-50’sinde görülür.

• En sık, yumurtalıklar, tüpler ve rahim arkasını kaplayan karın zarında olmakla birlikte barsaklar, diğer karın içi organlar ve hatta tüm diğer organlarda mevcudiyeti rapor edilmiştir. İyi huylu bir hastalık olmasına rağmen, kronik ve ciddi sorunlar yaratabilmektedir.

• Ağrılı adet görme, adet dışı kasık ağrısı, kısırlık, ağrılı cinsel beraberlik en sık görülen şikayetlerdir.

• Rahim içindekine benzeyen bu dokularda da hormonal etkilerle adet kanamasına benzer aktiviteler olur. Hastanın şikayetlerinin çoğu bu kanamaların ya kitle yapıcı etkisine ya da çevre dokularda yarattığı harabiyete bağlıdır.

• Bu kanamaların uzun süre içinde yumurtalık içinde birikmesiyle koyu kahverengi içeriği olan yumurtalık kistleri oluşur. Buna endometrioma ya da çikolata kisti denir. Ultasonografik görüntüsü oldukça tipiktir.

-  Rahim duvarının (myometrium) içindeki endometriozise adenomyozis denir. Daha çok 40-50 yaş kadınlarda ağrı ve kanama düzensizliği bulgularıyla kendini gösterir. Tüm dünyada, miyomla birlikte, rahimin alınmasının (histerektomi) en önemli nedenlerinden biridir.
      -  Endometrioziste tedavi hastanın şikayeti, istekleri, hastalığın evresi ve klinik bulgulara göre çok geniş bir spektrum içinde değerlendirilir ve uygulanır. Hastalık östrojen hormonuna bağımlı olduğu için kesin yöntem her iki yumurtalığın alınmasıdır. Fakat bunu uygulamak doğurganlık çağındaki hastaların neredeyse hiç birinde mümkün değildir. Fazla klinik bulgusu olmayan hastalarda takip, sadece ağrı için medikal tedaviyle yumurtalıkları baskılama ve/veya cerrahi, kısırlık için cerrahi ve/veya üremeye yardımcı yöntemler uygulanabilir.

Miyom: Service