İNFERTİLİTE TEDAVİSİNDE KULLANILAN İLAÇLAR

• Klomifen Sitrat (Klomen, Gonaphene, Serophene): Östrojen reseptörlerine bağlanarak, merkezi sinir sistemindeki hipofiz bezinden salgılanan ve yumurtalıkları uyaran FSL ve LH hormonlarının (Gonadotropinler) salınımını tetikler. Bu da yumurtalıkda yumurta gelişimini sağlar. Çok uzun yıllardır bu amaçla en sık kullanılan ilaçtır. Yumurtalıkda bu olumlu etkiyi sağlarken rahim iç zarında(endometrium) incelmeye sebep olması bilinen en olumsuz etkisidir. Bu nedenle son yıllarda kullanımı daha azalmıştır. Tablet formundadır.

• Letrozole (Femera): Östrojen sentezinde rol oynayan aromataz enzimini bloke eder. Bu özelliğinden dolayı uzun yıllardır meme kanserinin medikal tedavisinde kullanılmaktadır. Yukarıdakine benzer bir mekanizma ile yumurta gelişimine katkı sağlar. Endometrium üzerinde olumsuz etkisi olmadığı için Klomifene göre daha fazla kullanılmaya başlanmıştır. Tablet formundadır.

• hMG (Human Menopausal Gonadotrophin)( Merional, Menogon, Fostimon, Menopur): Yumurtalık fonksiyonları çok azaldığı için menapozal kadınlarda, FSH ve LH hormon düzeyleri yüksektir. hMG menapozal kadınların idrarından elde edilmektedir. 1960’lı yılların başından itibaren infertilite tedavisinde kullanılmaktadır.

• r-FSH (Gonal-f, Puregon): 1995 yılından sonra FSH hormonu sentetik olarak labratuarda üretilmeye başlanmıştır. Günümüzde hMG ile birlikte yaygın olarak kullanılmaktadır.

• GnRH-Agonist (Lucrin): Hipofiz bezinden salgılanan FSH ve LH hormon seviyelerini azaltmak için kullanılır. Tüp Bebek Tedavisinde daha çok günlük küçük dozlar kullanılırken, endometrioz ve myom gibi hastalıkların tedavi veya baskılanmasında aylık depo formları kullanılmaktadır. Uygulamanın ilk dozlarında FSH ve LH seviyesini arttırabilir. Bu nedenle bazı durumlarda yumurtalamayı tetiklemek için de Tüp Bebek Tedavisinde kullanılır.

• GnRH-Antagonist (Cetrotide, Orgalutran): LH ve FSH sevilerini ilk uygulamayla birlikte azaltır. Kısa protokolde; gonadotropin tedavisine ek olarak yaklaşık 6. Gün civarında başlanır. Foliküller daha da büyürken, kontrolümüz dışında erken ovulasyonun olmasını engeller.

• hCG (Pregnyl, Ovitrelle): Ovulasyonun tetiklenmesi için kullanılır.

• Progesteron (Progestan, Crinone jel): Embriyo transferinden sonra, tutunan ve gelişen embriyoya destek vermek için progesteron hormonu tedavisi gereklidir. Doğal Progesteronun ağızdan kullanımı etkin değildir. Kas içine günlük uygulaması uzun dönemde ağrılı ve lokal sorunlara yol açtığı için tercih edilmez. Vaginal tablet ya da jel olarak kullanılması önerilir.

İnterfilite Tedavisinde Kullanılan İlaçlar: Service